JEWELS OF THE BALTIC 11 Juli - 25 Juli 2015

11 juli Rotterdam vertrek
12 juli Op zee
13 juli Copenhagen, Denemarken
14 juli Warnemunde, (Berlijn)
15 juli Op zee
25 juli Rotterdam
Rooftop Walk, Stockholm

12 Juli op Zee
Een rustige dag. Tijd om de boot een beetje te verkennen.
Vanavond de Gala-avond. Gilbert zag er tegenop en dacht de dans te ontspringen,
maar dat ging niet lukken.
Eerst het diner, was erg gezellig met een grote tafel van 10 man. Zo ontmoet je al wat mensen de eerste dag.
Na het diner gingen we naar het 'Crow's Nest', waar we heerlijk hebben gedanst onder het genot van een drankje en super leuke muziek van de King's Blues Club.

Copenhagen
We maken een toer met de bus. Vervolgens gaan we aan boord van een rondvaartboot en varen door Cristians haven. We passeren het standbeeld van de 'Kleine Zeemeermin.', het Amalienborgpaleis en het Nyhavn kanaal.

Warnemunde en Rostock
In Rostock de Heilige Maria Kerk bezocht uit de 13e eeuw. We gaan ook langs de Microbrewery,  een lokale brouwerij voor een traditioneel glas bier.
Terug met de sightseeing boot naar Warnemunde waar we lekker langs het strand lopen.

Tallinn.
Tallinn biedt vele culturele bezienswaardigheden en unieke architectuur.
De klinkerstraatjes maken het extra gezellig. Het laat ons heel erg denken aan Yuzhno, Rusland waar we gewoond hebben.
Net buiten de oude stad ligt het moderne stadscentrum met het Vrijheidsplein.

's Avonds terug op de boot twee maal alarm, rond half 10 het eerste. Wij hoefden nog niet paraat te zijn, maar de crew wel.
Er bleek een vaatwasser rook te produceren. Na wat updates konden we de ogen weer dichtdoen.
Een half uur later weer alarm.  De passagiers hoefden geen actie te ondernemen.
Er was in een handoeken-container rook ontstaan. Na de nodige updates konden we eindelijk gaan slapen.

De volgende dag twee drukke dagen in St. Petersburg.
We bezochten de voornaamste bezienswaardigheden. Catherine Palace, Amber Room en de dag erna
het Hermitage Museum en de Tuinen van Petershof Palace.

Hermitage museum is het grootste Kunstmuseum van de wereld. Het werd opgericht door Catherine de Grote en het heeft 3 miljoen Kunstobjecten. Vooral de grootste schilderijenverzameling van de wereld.
We liepen langs het Gribojedova-kanaal en zagen de prachtige kerk van de Verlosser op het Bloed.
De kerk is met goud bekleed en heeft een verfijnde architectuur met indrukwekkende mozaïeken.

Overal waar je komt in St.Petersburg zijn lange wachttijden en het is schuifelen geblazen. Er zijn duizenden mensen op dezelfde plek.
De dagen in St. Petersburg waren erg vermoeiend, de rustdag erna was zeer welkom.

En zo hadden we nog de nodige excursies tijdens de reis.
We zagen verschillende shows op de boot en we werden behoorlijk ge-entertained.  Er is zoveel te doen tijdens zo'n cruise dat je amper tijd hebt om te lezen. En er is zoveel te eten, dat je af en toe een maaltijd overslaat want anders groei je helemaal dicht.

De Rooftop Walk
heel sensationeel

Een begeleide wandeling met fantastisch uitzicht en fascinerende uitleg door een gids terwijl je over het dak loopt van een groot gebouw en mooi over de stad heen kunt kijken. Van hieruit keken we bovenop de kerken en konden de torens van de nabij gelegen kerk bijna aanraken.
Dit was een aparte ervaring. We moesten een helm op en een harnas dragen. Dat was even schrikken, daar was ik niet op voorbereid. Soms had je houvast aan de reling en soms niet.
Er is maar een plek op de wereld waar dit kan en dat is deze werd ons verteld.
Na ons avontuur op het dak gingen we de oude stad bekijken. Een wandeling van 2 uur.
Na de stadswandeling bleven in de stad en genoten we van een heerlijke Italiaanse maaltijd  met een lekker glas rode wijn erbij en kwamen midden in de nacht weer terug bij de boot.

Copenhagen
De kleine zeemeermin
Een standbeeld dat tot de verbeelding